Vrei sa-ti impresionezi angajatorul la interviu?

Ne formam prima impresie despre o persoana in primele sapte secunde de la primul contact vizual, chiar inainte ca aceasta sa rosteasca vreun cuvant, spune o veche teorie a comunicarii. Dupa acest moment, analiza este desfasurata din perspective complexe.

In cazul unui interviu, nici un aspect al relationarii interumane nu poate fi ignorant. Esti analizat de un profesionist care te va evalua intai vizual, comportamental, apoi profesional, prin prisma nevoilor si a culturii organizationale ale companiei. Atunci cand candidezi pe un post, esti responsabil de felul in care iti vinzi propria imagine, de felul in care esti perceput. Impresia pe care o lasi echipei de recrutare este importanta, iar ultimul cuvant il va avea cel care iti va fi sef direct, caruia va trebui sa-i demonstrezi ca esti potrivit pentru job, dar si ca esti un bun coechipier pentru intreg departamentul, ca te incadrezi in cultura organizationala a companiei.

Creativitatea in cadrul unui interviu poate fi o abordare de succes, insa poate fi o alegere riscanta, care te-ar putea pune in situatia de a fi inteles gresit. Cararile umblate sunt intotdeauna mai sigure si este recomandabil sa nu experimentezi noi metode “pe propria piele”. Poti iesi in evidenta intr-un mod elegant, respectand cu strictete notiuni de baza. Mai ales ca nu oricine este capabil sa procedeze in aceasta maniera.

Prima impresie. Precum spuneam, prima impresie se formeaza in primele sapte secunde. Trebuie sa zambesti, sa fi capabil de o strangere de mana puternica (fara sa produci fracturi) si sa-ti privesti evaluatorul in ochi. Poate stii aceste lucruri…dar stii si cati candidati intind maini flasce sau isi ascund privirea? Tot la capitolul “bune maniere” intra si dress code-ul. Evident, daca urmaresti un job in constructii nu iti va cere nimeni o tinuta business, insa, la interviul pentru un job de birou, ar fi de preferat sa nu te imbraci casual.

Mergi la interviu cu lectia facuta. Fa-ti research-ul din timp, fii in tema cu activitatile, diviziile si mai ales cu departamentul in care-ti doresti sa lucrezi. Fii la curent cu ultimele stiri despre organizatie, dar si despre competitie. Trebuie sa cunosti echipa de conducere a companiei, istoria ei. Astfel, vei fi capabil sa te remarci in cadrul unei discutii si, poate chiar sa propui idei inovatoare pentru problemele cu care aceasta s-ar putea confrunta.

Fii entuziast si pozitiv. Faptul ca ai abilitatile si experienta necesare jobului nu este suficient. Orice angajator isi doreste in echipa sa un profesionist care-i impartaseste pasiunea pentru business-ul sau. Fa referire, in cadrul interviului, la situatiile in care ai folosit produse sau servicii ale firmei sau la experientele pozitive pe care le-au avut prieteni de-ai tai care lucreaza in companie. Afirma-ti entuziasmul vizavi de un discurs pe care l-a avut CEO-ul companiei. In plus, evita sa vorbesti despe orice lucru negativ dintr-o experienta profesionala anterioara.

Asculta si pune intrebari! Permite evaluatorilor sa conduca discutia din cadrul interviului, dar, cand esti invitat sa pui intrebari, nu spune niciodata ca nu ai intrebari. Nici nu este necesar sa astepti o astfel de solicitare. Intrebarile tale intercalate relatarilor despre companie si job description ale evaluatorilor iti vor crea o imagine de persoana interesata, implicata si asertiva. Formuleaza-ti de acasa 3-4 intrebari, iar angajatorii iti vor aprecia interesul. Tot de acasa iti poti creiona o prezentare prin care sa demonstrezi de ce esti tu cel mai bun candidat pentru pozitia respectiva. Evidentiaza-ti in acest discurs competentele cele mai reprezentative pentru jobul pe care-l vizezi.

De ce ai nevoie de acest job? Trebuie sa gasesti un raspuns bun la aceasta intrebare. Si real. Doar faptul ca ai nevoie de acest job nu este suficient pentru ca un angajator. In functie de ce stii deja despre companie iti poti formula afirmatia. Unde te vezi peste cinci ani? Daca vezi aceasta colaborare ca una pe termen lung, prin care iti poti dezvolta abilitatile intr-un asemenea mod incat sa contribui la dezvoltarea organizatiei, ai gasit destul de usor un raspuns.

Un mesaj de follow-up poate face diferenta. Dupa interviu, poti trimite angajatorului un email de multumire, in care poti sa mentionezi lucruri specifice discutate in cadrul interviului sau poti completa, pe scurt lucruri pe care ai dori sa le adaugi. Poti, de asemenea sa soliciti un feed-back, ceea ce-i va arata angajatorului ca esti implicat si vei putea afla cum poti sa-ti imbunatatesti experienta si felul in care te prezinti la interviuri.

 

Andreea Budica

Content wizard

WhatsApp Logo